بازاریابی چیست و بازاریاب کیست؟

بازاریاب ها به‌طورکلی در ۱۰ مقوله اصلی فعالیت می‌کنند:

محصولات، خدمات، رویدادها، تجارب، افراد، مکان‌ها، اموال، سازمان‌ها، اطلاعات و ایده‌های خلاق.

در بخش‌های بعدی درباره تک‌تک این زمینه‌ها گفتگو می‌کنیم.

بازاریابی چیست و بازاریاب کیست؟

۱ – بازاریابی محصولات:

محصولات فیزیکی در فعالیت‌های تولیدی و بازاریابی اکثر کشورها بیشترین سهم را به خویش گزین کردن می‌دهند.

شرکت‌های آمریکایی به‌تنهایی سالانه میلیاردها بسته غذای تازه، کنسروی، بسته‌بندی و یخبسته شده و همچنین میلیون‌ها دستگاه خودرو، یخچال، تلویزیون، ماشین‌آلات و بسیاری دیگر از محصولات گوناگون را تولید می‌کنند.

این شرکت‌ها نه تنها محصولات خود را بازاریابی می‌کنند، بلکه کسان گوناگون می‌توانند با کمک اینترنت محصولات این شرکت‌ها را بازاریابی کنند.

بازاریاب خدمات

۲ – بازاریاریابی خدمات:

به دلیل گسترش اقتصادی کشورها، شرکت‌ها بر ارائه خدمات متمرکزشده‌اند.

به‌نحوی‌که امروزه در اقتصاد آمریکا ترکیب خدمات به محصولات به‌صورت ۷۰ به ۳۰ درآمده است.

خدمات را می‌توان دربرگیرنده فعالیت‌هایی از قبیل شرکت‌های هواپیمایی، هتل‌ها، مؤسسات اجاره خودرو، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات زیبایی و خدمات تعمیر و نگهداری،

مؤسسات حسابداری، بانک‌ها، مؤسسات حقوقی، شرکت‌های مشاوره مهندسی، پزشکان، مهندسان نرم‌افزار و مشاوران مدیریتی دانست.

بسیاری از کالاهایی که شرکت‌ها عرضه می‌کنند، آمیخته‌ای از محصولات و خدمات هستند.

 

به‌عنوان‌مثال در یک رستوران، مشتری هم از خدمات رستوران بهره‌گیری می‌کند و هم از یک یا چند گونه محصول.

 

بازاریاب رویدادها

۳ – بازاریابی رویدادها:

بازاریاب ها رویدادهای مختلفی را که در زمان‌های متنوع اتفاق می‌افتند، بازاریابی می‌کنند.

 

ازجمله این اتفاقات می‌توان به نمایشگاه‌های تجاری، جشنواره‌های هنری و جشن‌های سالیانه شرکت‌ها اشاره کرد بازی‌های المپیک و جام‌ جهانی فوتبال نیز از سایر رویدادهای موردتوجه بازاریاب‌ها هستند.

 

بازاریاب تجارب

۴ – بازاریابی تجارب:

شرکت‌ها می‌توانند با ارائه خدمات و محصولات، تجاربی را ایجاد و آن‌ها را بازاریابی کنند.

 

بهترین مثال در این زمینه، پارک‌های بازی است که از جانب شرکت والت دیزنی راه‌اندازی شده‌اند.

 

افزون بر این قبیل تجارب، پسین بازاریاب‌ ها تجارب جدیدتری را طراحی کرده‌اند که می‌توان به تورهای یک هفته‌ای با تیم‌های ورزشی و بازی با قهرمانان ورزشی در این تورهای

 

حتماً بخوانید!  3 تغییر موثر برای نتیجه بهتر تیم فروش‌تان

نواختن موسیقی در ارکسترهای نامی یا تشکیل گروه‌های کوهنوردی برای فتح کوه‌های سرشناس عالم مانند هیمالیا اشاره کرد.

 

بازاریاب

۵ – بازاریابی افراد:

امروزه بازاریابی افراد مشهور، به یک کسب‌وکار سودآور تبدیل‌شده است.

 

بازاریاب ها به هنرمندان، موسیقی‌دانان، مدیران عامل، پزشکان، وکلا، حسابداران خبره و سایر افراد سرشناس زیاد کمک می‌کنند.

 

از سوی دیگر، بازاریابی به تکاپو اصلی برخی از کسان مشهور، مشابه دیوید بکهام، اپرا وی نفیری و گروه موسیقی رولینگ استونز تبدیل‌شده است.

 

به‌عنوان‌مثال تام پیتر، مشاور سرشناس مدیریت، خود را به‌صورت یک نام بازرگانی قوی درآورده است و به دیگر کسان نیز پیشنهاد می‌کند که به خود به‌عنوان یک نام بازرگانی نگاه کنند.

 

بازاریاب مکان

۶ – بازاریابی مکان‌ها:

شهرها، استان‌ها و کشورهای گوناگون در حال رقابت با یکدیگر برای جذب توریست، سرمایه‌گذار، دفاتر مرکزی شرکت‌ها و حتی اتباع جدید هستند.

 

اقتصاددانان، دلالان مسکن، بانک‌های تجاری، اتحادیه‌های حرفه‌ای و آژانس‌های تبلیغاتی و روابط عمومی را می‌توان جزء بازاریاب‌های مکان‌های مختلف به‌حساب آورد.

 

به عنوان مثال، اداره گردشگری استان لاس‌وگاس تاکنون حدود ۸۰ میلیون دلار برای تبلیغ جاذبه‌های گردشگری آن فرمانروایی هزینه کرده است.

 

این گردانیدن امیدوار است با هزینه کردن این مبلغ، شمار گردشگرانی که این استان را برای سفر گزینش می‌کنند، از ۳۷ میلیون تن در سال ۲۰۰۴ به ۴۳ میلیون تن در سال ۲۰۰۹ افزایش یابد.

 

بازاریاب اموال

۷ – بازاریابی اموال:

اموال عبارت‌اند از حق افراد برای تملک دارایی‌های ملموس، همانند مسکن با دارایی‌های ناملموس همانند اوراق بهادار.

 

ازآنجایی‌که اموال، خریدوفروش می‌شوند پس مبادله آنها مستم بازاریابی است.

 

دلالان مسکن برای فروشنده یا خریدار مسکن بازاریابی می‌کنند.

 

شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بانک‌ها، اوراق بهادار خود را به مشتریان حقیقی و حقوقی خود عرضه می‌کنند.

 

بازاریاب سازمان ها

۸ – بازاریابی سازمان‌ها:

سازمان‌ها به تعقیب ایجاد وجهه‌ای قوی، پسندیده و منحصربه‌فرد از خود در ذهن مخاطبان هستند.

 

به‌عنوان‌مثال، کمپانی انگلیسی «تِسکو» همگی فعالیت‌های بازاریابی را که در فروشگاه‌ها یا در جامعه سپریدن می‌دهد به‌دقت رسیدگی می‌کند.

 

حتماً بخوانید!  فروشنده برتر کیست؟ (نوشته‌ای از محمدمهدی ربانی)

این رویکرد، باعث شده است الی این شرکت به برترین فروشگاه زنجیره‌ای در انگلستان تبدیل شود.

 

دانشگاه‌ها، موزه‌ها، سازمان‌های هنری و حتی سازمان‌های غیرانتفاعی همگی به پیگیری استفاده از بازاریابی برای بهبود وجهه و جایگاه خود در جامعه و جذب مخاطبان و حامیان مالی بیشتر هستند.

 

برنامه‌های بازاریابی که منظور آن‌ها درمان وجهه سازمان‌هاست، بر اساس تحقیقات بازاریابی گسترده‌ای طراحی و اجرا می‌شوند.

 

بازاریاب اطلاعات

۹ – بازاریابی اطلاعات:

اطلاعات محصولاتی هستند که توسط کتاب‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها تولید می‌شوند و باقیمت مشخصی در اختیار والدین، دانش‌آموزان و جامعه پیمان می‌گیرند.

 

مجلات، اطلاعات گوناگونی را در ارتباط با محصولات مختلف مشابه خودرو، رایانه و پوشاک در اختیار خوانندگان قرار می‌دهند.

 

امروزه، شرکت‌های متعددی وظیفه تولید، یکپارچه‌سازی و ارائه اطلاعات به کسان را بر عهده‌دارند.

 

حتی شرکت‌هایی که محصولات فیزیکی فرآوری و عرضه می‌کنند نیز به تعقیب افزایش ارزش محصولات خویش از راه ارائه اطلاعات هستند.

 

به‌عنوان‌مثال، مدیرعامل کمپانی ساز و برگ پزشکی زیمنس معتقد است:

 

محصولات ما فقط دستگاه‌های عکس‌برداری لیزری یا ساز و برگ آزمایشگاهی نیستند، بلکه محصول اصلی ما اطلاعاتی است که با این محصولات به مشتریان عرضه می‌شود.

 

کسب‌وکار اصلی شرکت زیمنس استفاده از تکنولوژی اطلاعات در صنعت مراقبت‌های پزشکی و فرآورده پایانی شرکت، سوابق الکترونیکی بیماران است.

 

بازاریاب ایده‌های خلاق

۱۰ – بازاریابی ایده‌های خلاق:

هر کالایی که بازاریابی می‌شود به‌نوعی بر پای بست، یک ایده خلاق طراحی و تولیدشده است.

 

مدیر کامل گرد از شرکت‌های تولیدکننده لوازم‌آرایشی می‌گوید:

 

«ما در کارخانه، محصولات آرایشی فرآوری می‌کنیم ولی دستگاه‌های آرزو و گمان می‌فروشیم!».

 

در حقیقت، محصولات و خدمات، ابزارهایی برای انتقال یک ایده یا ارزش به مشتریان هستند.

 

به‌عنوان‌مثال، بعضی از مؤسسات فرهنگی چنین ایده‌هایی را بازاریابی می‌کنند:

 

«یک اخ خوب هیچ‌وقت پروانه نمی‌دهد دوستش در حالت غیرطبیعی رانندگی کند» یا «ذهن شما بدترین چیزی است که شما می‌توانید آن را هدر دهید».

 

بازاریاب کیست؟

بازاریاب کیست و چه کسانی بازاریابی می‌کنند؟

بازاریاب ها و مشتریان بالقوه

 

بازاریاب کسی است که به دنبال یک پاسخ است.

این پذیرش می‌تواند جلب‌توجه خرید کردن، رأی دادن یا کسب پشتیبانی مالی طرف مقابل باشد که «مشتری بالقوه» نامیده می‌شود.

 

حتماً بخوانید!  بازاریابی درون‌گرا یا جاذبه ای [Inbound Marketing] چیست؟

اگر دو طرف یک مبادله، به دنبال فروش یک فرآورده به یکدیگر باشند، ما هر دو طرف را یک بازاریاب می‌نامیم.

هرچند بازاریاب ها در برپایی درخواست برای محصولات کمپانی خبره‌اند ولی این دیدگاه که وظیفه بازاریاب ها فقط ایجاد درخواست برای محصولات شرکت است، نقطه نظر بسیار محدودی است.

 

همان‌گونه که مدیران فرآوری و تدارکات مسئول فرایند تامین و فرآوری هستند، مسئولیت فرایند عرضه محصولات نیز بر عهده مدیران بازاریابی است.

 

به‌عبارت‌دیگر، مدیران بازاریابی مسئولیت تعیین میزان، زمان‌بندی و ترکیب درخواست برای محصولات مختلف جهت رسیدن به اهداف کمپانی را بر عهده‌دارند.


akhbar tecnolozh6   ,بازاریابی ,بازاریاب ,محصولات ,یک ,خدمات ,  بازاریاب ,– بازاریابی ,است   ,هستند   ,بازاریاب ها ,بازاریاب کیست؟ بازاریابمنبع

هواوی تلویزیون اسمارت اسکرین و اسپیکر هوشمند Sound X را معرفی کرد

دو سوم از جمعیت جهان ظرف ۶ سال آینده تحت پوشش شبکه 5G قرار می گیرند؛ اریکسون

سامسونگ گلکسی اس 11 پلاس به سنسور فوکوس خودکار لیزری مجهز خواهد بود

۱۲ خودروی زشت تاریخ به انتخاب BusinessInsider

گوگل از یک هدست مستقل واقعیت مجازی در کنفرانس I/O رونمایی خواهد کرد

طناب Bola Wrap 100؛ ابزار جدید پلیس برای دستگیری مجرمان

کدام گوشی‌های سونی آپدیت اندروید ۱۰ را دریافت می‌کنند؟

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دانلود آهنگ های جدید ایرانی yasamin اموزش برق ساختمان قطعات لودر کوماتسو ایرو دانلود | فراتر از یک وب امام حسین ، اهلبیت ، مداحی ، هیئت ولی الله توتال_وار پرشین خرید بلیط هواپیما مرجع دانلود فایل